€rHæNC@N SaVaGe_HunteR
Mesaj Sayısı : 737 Yaş : 33 Nerden : C:\Windows\System32 Ruh Hali : ŞaNLı Takımı : YaSaL Uyarı : Mesajlara Cevap Yazmaktan ve Teşekkür Etmekten Çekinmeyin Lütfen. Bu Forum Sizin Forumunuz!!! Rep Puanı : 7 Rep Gücü : 3414 Kayıt tarihi : 15/11/08
EXTRA Başarı Puanı: (616548/1000000)
| Konu: İskilip ve Köylülerinin Tayyaresi Perş. Kas. 26, 2009 7:54 pm | |
| Breguetin baş tasarımcısı Marcel Vuillerme tarafından aynı firmanın başarılıuçağı Breguet.14ün yerini almak üzere tasarlanmıştır. A.2 versiyonu keşif, B.2 versiyonu ise iki kişilik gündüz bombardımanmodelleridir. İlk prototipi 1921 Kasımında Paristeki havacılık gösterisinde sergilenmiştir. İlk uçuşunu 1922 Martında yapanuçak 1923den itibaren seri üretime girmiştir. 1927 yılına kadar Fransız Hava Kuvvetlerine, her tipten eşit sayıda olmak üzere2000 civarında Breguet.19 teslim edilmiştir.Breguet.19lar en çok beğeni kazanan ve en çok ihraç edilen Fransız uçaklarından biridir. Yabancı müşterilerin arasında en büyük müşteri olarak Yugoslavya yer alır. 1925-1932 arasında bu ülkeye 400 Breguet.19 teslim edilmiştir. Bu uçaklardan 185i bitmiş halde Fransadan sevk edilmiş, 40ı Yugoslavyada monte edilmiş, 175i ise Kraljevodaki yeni uçak fabrikasında üretilmiştir.Breguet.19larıkullanan diğer ülkeler arasında İspanya, Polonya, Çin,Yunanistan, Arjantin, Belçika, Arjantin, Bolivya, Venezuela, Paraguayve Türkiye sayılabilir. Yugoslavyaya ilaveten İspanyada CASA,Belçikada SABCA lisans altında üretimide gerçekleştirmişlerdir.Buarada Yugoslavyanın satın aldığı 5 adet Breguet.19 tadilat içinBreguet fabrikasına dönmüştür. Yapılan tadilatlarda kanatlara yarı eliptik uçlar takılarak kanat açıklığı 14.99 metreye, uçak boyu 9.6 metreye yükseltilmiştir. Kanat ve gövde arasına 4 ilave dikme takılmıştır. 600HP Hispano-Suiza motorlar ile donatılan bu yeni model Kraljevoda üretilmeye başlamış, 5 uçak Romanyaya, 2 parti halinde 40 uçak ta Türkiyeye satılmıştır. İstiklal Savaşımız yıllarında değişik şekillerde silahlı kuvvetlerimize katılan Breguet 14.A2/B2lerden pilotlarımız son derece memnun kalmışlardı. Bu nedenle bu uçağın devamı olan Breguet 19.A2lerden 1925 yılında 20 adet sipariş verildi. Mayıs ila Ağustos 1926 arasında getirilen uçaklar Eskişehirde bulunan 2.nci ve 9.uncu Tayyare Bölüklerine atandı. 450 HP Lorraine-Dietrich 12Ed 12 silindirli sıra motor ile tahrikli bu uçaklar 1938 yılına kadar aktif görevde kaldı. 1928 yılında da 45 adet Breguet 19.B2 satın alındı. 1929 yılında servise giren B2ler 1.inci, 2.nci, 21.inci, 24.üncü, 27.nci, 28.inci Tayyare Bölükleri ile Hava Okulu Tatbikat Taburunda görevlendirildi. Bu uçakların tamamı da Lorraine-Dietrich 12Ed motorlarla(*) teçhiz edilmiştir. 1930lu yılların başlarında açılan bir ordu destek uçağı müsabakası sonucu, özellikle fiyatının uygun olması nedeniyle Breguet 19.7.A2 seçildi. 650 HP gücünde 12 silindirli Hispano-Suiza 12Eb sıra motor ile mücehhez bu uçaklardan 20 adet sipariş edildi. 1932de hizmete giren 19.7.A2leri 20 adet Breguet 19.7.B2 takip etti. 600 HP Hispano-Suiza 12Lb ile donatılmış bu uçaklar da 1934de hizmete girdi. 1938den itibaren Vulteeler ile değiştirilmeye başlanıp keşif ve hafif bombardıman görevlerine atanan bu uçakların sonuncusu 1940de Westland Lysander ile değiştirildi. Bu uçakların en büyük özelliği tamamının Türk Hava Kurumu vasıtasıyla vatandaşlardan toplanan bağışlarla alınmış olmalarıdır. Halkın bağışlarıyla alınan bu uçakların herbirinin üzerinde hangi şehir veya ilçenin bağışlarıyla alındığını belirtmek amacıyla o yerleşim biriminin adı başlangıçta eski yazıyla, Harf Devrimiden sonra da yeni harflerle yazılmış bulunmaktaydı. Bu arada THKnun kuruluşuna öncülük etmiş olan büyük Ata bu kuruluşu ve bu kuruluşa yaptıkları bağışlarla silahlı kuvvetlerimize 300 civarında uçak kazandıran halkımıza bir şükran ifadesi olarak yurtiçi turların yapılmasını emretti. 1933 yılında 3 Breguet 19dan oluşan filo bütün yurdumuzu gezdi. Cumhuriyetimizin 10. yıl kutlamalarına uçaklarıyla katılan Sovyet Heyetinin ziyaretlerini iade etmek maksadıyla Moskovaya 5 uçaktan meydana gelmiş bir grubun ziyareti düzenlendi. Sivastopol ve Harkovda kaldıktan sonra Moskovaya intikal eden uçaklarımız büyük bir coşkuyla karşılandı. 1 Mayıs 1934 gösterilerine katılan uçaklarımız daha sonra Harkov-Zaporojne üzerinden Bürkeşe gitti ve 15 Mayıstaki Kahramanlar Günü gösterilerine katıldı. Bilahare İstanbul üzerinden Eskişehir'e dönüldü.
İngilizce Açıklaması:It was designed by Marcel Vuillerme the chief designer of Breguet Co as a replacement for the successfull breguet.14. The A.2 version was the reconnaissance and the B.2 version was the two seated day bomber models. The first prototype was exhibited at the Paris Airshow in November 1921. İts first flight took place in March 1922 and the plane was put into series production starting in 1923. Until 1927 2000 Breguet.19s of equal quantities from each model were supplied to the French Air Force. Breguet 19s were among the French planes which gained great admiration and which were exported in great numbers. Yugoslavia ranks the first among the foreign customers. In between 1925-1932 about 400 Bre.19s were delivered to this country. 185 of them were completely finished in France, 40 were assembled in Yugoslavia and 175 were produced under licence in the new aircraft factory at Kraljevo. Spain, Poland, China, Greece, Argentinia, Belgium, Venezuela, Paraguay and Turkey may be named among the users of this plane. In addition to Yugoslavia they were also produced under licence in Spain by CASA and in Belgium by SABCA. In the meantime 5 of the Breguet.19s acquired by Yugoslavia were sent back to the Breguet plant in France for upgrading. Semi elliptical wing tips were assembled on the wings and the wingspan thus increased to 14.99 meters and the length to 9.6 meters. Also 4 struts were added in between the wings and the fuselage. The new version equipped with 600HP Hispano-Suiza engines were started to be produced at the Kraljevo plant. 5 examples were sold to Romania and 40 to Turkey in 2 equal parties. The Turkish pilots were very fond of the Breguet.14s acquired during the years of the War of Independence. As a result an order of 20 Breguet 19.A2s were placed in 1925. The planes which were handed over to the Turkish authorities were deployed at the 2nd and 9th Tayyare Bölük stationed at Eskişehir. The planes equipped with 450 HP Lorraine-Dietrich 12Ed 12 cylinder in-line engines remained in service until 1938. In 1928 45 Breguet 19.B2s were purchased. The planes received in 1929 were used to arm the 1st, 2nd, 21st, 24th, 27th, 28th Tayyare Bölüks and the tatbikat Taburu at the Air School. All of these plane were also equipped with Lorraine-Dietrich 12Ed engines(*) . In the beginnings of the 1930s as a result of the competition for an army support aircraft Breguet 19.7.A2s were selected mainly because of financial basis. 20 Breguet 19.7.A2s which were equipped with 600 HP Hispano-Suiza 12Eb in-line engines were ordered to Yugoslavia. They were deployed in 1932 and a new order covering 20 Breguet 19.7.B2s equipped with 650 HP Hispano-Suiza 12Lb were placed. Both of these Yugoslav made versions started to be replaced by the Vultees in 1938. They were assigned to reconnaissance-light bomber duties and with the arrival of Westland Lysanders the remaining were retired in 1940. The thing that is very special to these planes is that all of them were provured by the donations of the Turkish people made to THK ( Turkish Air League). The name of the town with the donations from which the planes were bought bear the name of the town on the fuselage or on the rudder. At the beginning it was written in old Turkish script. Since 1928, after the Alphabet Revolution they were written with new Turkish letters. In the meantime ******, the founder of the Turkish Republic was very much impressed with the donations of the Turkish people which enabled the procurement of about 300 military planes, ordered that tours of military planes should be made wihtin Turkey to show their gratitude to the Turkish people. Groups of Breguet 19s toured the whole Turkey. A group of five Breguet.19s also flew to Moscow via Sevastopol and Harkov as a payback to the visit made by the Soviet delegation on the 10th anniversary of the Turkish Republic. The Turkish planes were welcomed with great joy. They participated the ceremonies on May 1st, 1934 and they flew as the leaders of the whole flight group. Then they flew to Bucharest via Harkov and Zaporojnie to take part at the ceremonies on 15th of May The Heroes Day. Afterwards they flew to Eskişehir flying over but not stopping at Istanbul. | |
|